Jak sprawić, by nie dopadły nas hemoroidy

Category: Choroby, Porady 25

Hemoroidy – jedna z bardziej wstydliwych dolegliwości, która dotyka jednak coraz więcej osób w różnym wieku. Występujące w przypadku choroby hemoroidalnej objawy potrafią skutecznie popsuć nam nawet najlepszy nastrój. Warto więc już dziś dowiedzieć się, jak można się ustrzec przed tą przykrą przypadłością.

Przede wszystkim higiena

Najprostszym sposobem, który pomoże nam uniknąć problemów z hemoroidami, jest po prostu dbanie o higienę miejsc intymnych. Lekarze zalecają, aby podmywać się przynajmniej dwa razy dziennie, nie zapominając o tym, by robić to zawsze, kiedy oddajemy stolec. Krocze należy dokładnie osuszyć, używając do tego celu miękkich jednorazowych ręczników. Nigdy nie należy wycierać miejsc intymnych bawełnianymi ręcznikami, które są siedliskiem różnorakich bakterii.

Pamiętać o płynach

Każdy z nas powinien dziennie wypijać przynajmniej półtora litra płynów. Skutecznie rozrzedzają one znajdującą się w żołądku treść pokarmową, a tym samym ułatwiają jej przesuwanie się w układzie pokarmowym. Wypróżnienie jest dzięki temu prostsze i nie wiąże się ze spędzaniem długiego czasu w toalecie. Warto, aby z nas wyrobił w sobie nawyk polegający na zaczynaniu i kończeniu dnia od szklanki wody. Idealnie byłoby, gdybyśmy wieczorem zalewali letnią wodą kilka suszonych śliwek, a rano wypijali powstałą miksturę. Lekarze zalecają również picie ziołowych herbatek. Szczególnie cenne są te z rumianku i kopru włoskiego (tak, to ten sam koper, z którego przyrządza się niemowlętom herbatki na kolkę). Pomocne okazują się również soki warzywne. Lepiej natomiast unikać tych owocowych – zawierają one bardzo dużo cukry i tym samym niekorzystnie wpływają na cały organizm.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Hemoroidy bardzo rzadko dotykają osoby, które prowadzą aktywny tryb życia. Sport korzystnie wpływa bowiem na perystaltykę naszych jelit, a tym samym pomaga uregulować rytm wypróżnień. Dodatkowo kiedy siedzimy, ucisk na mięśnie odbytu jest naprawdę duży – to w dużej mierze na nich spoczywa ciężar naszego ciała. Warto więc ćwiczyć codziennie. Już piętnaście minut gimnastyki każdego dnia sprawi, że poczujemy ogromną różnicę. Osoby, które wykonują siedzącą pracę powinny pamiętać o tym, aby co około czterdzieści minut wstać i przejść się chociaż parę metrów. Wspomniane mięśnie od razu poczują ogromną ulgę.

Zacznij cenić błonnik

W profilaktyce antyhemoroidalnej ogromne znaczenie ma również błonnik. Dzięki niemu praca naszego układu pokarmowego zostaje uregulowana. Kształtuje się również określony rytm wypróżnień, którego nie należy sztucznie zmieniać. Na stałe do jadłospisu powinny więc wejść:

  • owoce (nie należy obierać ich ze skórki);
  • warzywa;
  • kasze (najzdrowsza kasza jaglana i ciesząca się wielką popularnością kasza gryczana);
  • otręby;
  • płatki owsiane.

Unikać należy natomiast produktów z mąki pszennej, słodyczy. Między posiłkami pogryzać można orzechy, nasiona słonecznika czy pestki dyni. Są nie tylko źródłem błonnika, ale również wielu cennych witamin i minerałów, za które nasze ciało będzie nam wdzięczne.